Aktualności
Data wpisu: 03.02.2023
Co warto wiedzieć o IKP, czyli Internetowym Koncie Pacjenta
Internetowe Konto Pacjenta (w skrócie IKP) jest internetową, nowoczesną aplikacją. Dzięki niej masz szybki i bezpieczny dostęp do swojej historii medycznej.
Co jest potrzebne do korzystania z Internetowego Konta Pacjenta?
Do zalogowania na Internetowym Koncie Pacjenta potrzebujesz profilu zaufanego. Jest to podpis elektroniczny. Potwierdza Twoją tożsamość. Sprawdzi się w różnych sytuacjach. Na przykład przy wyrabianiu dowodu osobistego, zakładaniu działalności gospodarczej, sprawdzaniu punktów karnych oraz składaniu deklaracji PIT, czy wniosku o 500+.
Istnieją dwie możliwości założenia profilu zaufanego:
- Online - wystarczy, że jesteś klientem bankowości elektronicznej w PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo. Możesz zalogować się na swoje konto i założyć profil. Następnie bank potwierdzi Twoją tożsamość, a profil zaufany stanie się aktywny.
- W urzędzie - najpierw musisz się zarejestrować na stronie pz.gov.pl. Później wybierz się do punktu potwierdzającego. Może nim być jeden z oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia, urząd gminy lub urząd skarbowy albo inna placówka oznaczona znakiem PZ. Pamiętaj, by zrobić to w ciągu 14 dni od momentu rejestracji.
Jakie informacje znajdziesz w Internetowym Koncie Pacjenta?
IKP możesz używać na komputerze, laptopie, tablecie i smartfonie. Wystarczy, że będziesz miał dostęp do Internetu. Aplikacja jest darmowa. Internetowe Konto Pacjenta założysz już przy pierwszym logowaniu. Nie musisz się nawet rejestrować.
W Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz wiele wartościowych informacji. Możesz sprawdzić:
- miejsca, w których możesz się leczyć;
- dokumentację medyczną, w tym e-recepty, e-skierowania, wyniki badań, wypis ze szpitala;
- wysokość refundacji kupionych lekarstw i innych produktów medycznych oraz świadczenia wykorzystanych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia;
- zalecaną dawkę leków;
- wysokość płaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne;
- składane oświadczenia upoważniające osobę do odbioru dokumentacji medycznej;
- deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej.
Dlaczego warto korzystać z Internetowego Konta Pacjenta?
Internetowe Konto Pacjenta umożliwia pacjentowi szybki dostęp do jego danych medycznych. Za pomocą wiadomości e-mail lub SMS-a może otrzymać e-receptę lub e-skierowanie oraz sprawdzić historię swoich wizyt w ramach NFZ. Co więcej, może wykupić leki z recepty w różnych aptekach i nie stracić przy tym refundacji.
Internetowe Kontro Pacjenta umożliwia realizację e-recept zarówno od lekarzy, jak i pielęgniarek czy położonych. E-receptę można otrzymać bez konieczności wizyty u specjalisty, ale też i po wizycie i po konsultacji telefonicznej. Przez portal pacjent może otrzymać powiadomienie o wystawionej recepcie i uzyskać kod potrzebny do zrealizowania jej. Użytkownik Internetowego Konta Pacjenta może również uprawomocnić wskazaną osobę, by miała dostęp do jej danych medycznych i innych informacji dotyczących jej stanu zdrowia.
Co warto wiedzieć o e-receptach?
E-recepty są przechowywane w systemie przez 5 lat. Gdy zawierają błąd, farmaceuta na prośbę lekarza może je poprawiać. Zarówno na e-recepcie, jak i na tej papierowej lekarz może wypisać nie więcej niż 5 leków. Przewlekle chorzy pacjenci mogą otrzymać e-receptę nawet na rok. Co więcej, również dzięki e-recepcie istnieje możliwość zakupu tańszego zamiennika leku.